خانه / دسته‌بندی نشده / سومین مجمع عمومی انجمن کتابداری شاخه آذربایجان‌شرقی

سومین مجمع عمومی انجمن کتابداری شاخه آذربایجان‌شرقی

سومین مجمع عمومی انجمن کتابداری ایران شاخه آذربایجان‌شرقی روز شنبه ۳۰ آبان ماه ۹۴ ساعت ۱۵:۴۵در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز با حضور مقامات سازمان‌ها، کتابخانه‌ها و نهادهای دولتی، هیئت مدیره و کمیته‌های تخصصی و اعضا انجمن کتابداری آذربایجان، کتابداران و دانشجویان با تلاوت آیاتی چند از کلام الهی و پخش سرود ملی آغاز شد.
در این مراسم پرشور ابتدا  جعفری، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی ضمن عرض خیرمقدم خدمت حضار و تبریک هفته کتاب, برنامه‌های اداره کل نهاد کتابخانه‌های استان در هفته کتاب را اعلام نمودند. ایشان در ادامه گزارشی از تعداد کتابخانه‌های عمومی استان, تعداد اعضا, تعداد کتب به امانت رفته گزارشی را ارائه و آمادگی خود را برای همکاری های علمی با انجمن در راستای بهبود و گسترش خدمات ارائه شده از طریق کتابخانه های عمومی اعلام نمودند.
در ادامه دکتر رسول زوارقی رئیس انجمن کتابداری آذربایجان و مدیرگروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تبریز از چگونگی تأسیس  انجمن آذربایجان، ساختار انجمن و عملکرد و برخی از دستاوردهای مهم انجمن  توضیحاتی برای حضار ارائه کردند. از اهم این گزاش عبارتند از:

ارتباط تنگاتنگ با سازمان‌های محلی مرتبط با حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی از جمله:

  •  نمایندگی منطقه‌ای مرکز اسناد و کتابخانه ملی در شمال غرب کشور
  •  اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی
  •  دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی،
  • صدا و سیمای استان آذربایجان‌شرقی
  •  معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز و عقد تفاهم‌نامه همکاری انجمن با شهرداری

دیگر فعالیت‌های این انجمن در طول سال گذشته عبارتند از:

  •   بزرگداشت استاد بزرگوار دکتر علی شکویی
  •   انتشار کتاب الکترونیکی «دکتر علی شکویی: مرد اخلاق و عمل علم اطلاعات و دانش شناسی ایران از نگاه دیگران»،
  •  تجلیل رسانه‌ای از استاد پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی کشور و استان، استاد دکتر علی آدینه قهرمانی
  • برگزاری مسابقات انگشتان طلایی در سطح استان با همکاری دانشگاه‌های تبریز و شهید مدنی آذربایجان
  • برگزاری چندین کارگاه و نشست تخصصی در طول سال گذشته.

  در بخش سوم مجمع،  هاشم عطاپور (دانشجوی دکترای دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز) در خصوص جایگاه رشته در کانادا سخنان خود را ایراد نمودند. در این سخنرانی که حاصل بررسی‌های صورت گرفته در طول فرصت مطالعاتی ایشان در دانشگاه بریتیش کلمبیا بود بر تنوع مقاطع و رشته‌های تحصیلی در دانشگاه و بازار کار رشته نظیر «مشاور پژوهشی» و «کارشناس امور فنی» در کتابخانه‌های دانشگاهی و کتابخانه‌های عمومی، «مشاور سیستم‌های اطلاعاتی»، «کتابدار حقوقی» و «تعامل با متخصصان علوم کامپیوتر» تاکید کردند.

      در بخش دیگر از مجمع، علیرضا نوروزی دکترای علوم اطلاعات و ارتباطات عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در خصوص «هوشمندی رقابتی:نقش کتابخانه و مرکز اطلاع‏رسانی در اقتصاد شرکت» سخنرانی کردند. وی در اشاره به این نکته که در شرایط و فضای اقتصاد چالشی امروزی، کتابخانه و مرکز اطلاعات نباید در نگاه مدیرانِ سازمان‏ها و شرکت‏ها به عنوان «مرکز هزینه» (Cost center) در نظر گرفته شوند؛ بلکه باید به عنوان «مرکز بهره‌‏وری» (مشارکت در تولید و خدمات، و کمک به اقتصاد شرکت یا سازمان مادر) (Productivity center) نقش فعال و مؤثری ایفا نمایند. کتابخانه‌ها بایستی نشان دهند که برای شرکت، قابلیت‏ها و پتانسیل‏های بی‏نظیری دارند. باید ثابت کنند که «دانش، قدرت است» و مدیریت دانش سازمانی و دسترسی به اطلاعات، قدرت فوق‏العاده‏ای برای شرکت است.

سپس به تعریف هوشمندی رقابتی این چنین اشاره کردند:هوشمندی رقابتی، یک برنامه نظام‏مند، سیستماتیک و اخلاقی برای گردآوری، تجزیه و تحلیل و مدیریت اطلاعات بیرونی است که می‏تواند برنامه‏ها، تصمیم‏ها و عملکردهای شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. مبتنی بر فناوری‏های اطلاعات و ارتباطات (اینترنت، شبکه‏های اجتماعی،…) رایج است. در نوشته‏های فارسی زبان از هوشمندی رقابتی با عنوان «هوشمندی تجاری/ تجارتی»، و «هوشمندی کسب‏وکار/بازرگانی» نیز یاد می‏شود که مفاهیم متفاوتی هستند.

 در ادامه به مزایا و دلایل و ضرورت هوشمندی رقابتی و به میان رشته‎ای بودن هوشمندی رقابتی اشاره کردند. و اینکه «هوشمندی رقابتی»، یک حوزه میان رشته‏ای شناخته شده است که دامنه گسترده‏ای از رشته‏ها و فناوری‏ها را در خود جمع کرده است.

  • در بخشی نیز به جایگاه کتابدار در هوشمندی رقابتی  بحث و گفتگو کردند. اطلاعات نقش اول رادر انجام هوشمندی رقابتی دارد. پس، حضور متخصص اطلاعات یا کتابدار به ویژه زمانی که در شرکت، واحد هوشمندی رقابتی به صورت تیمی اداره شود، ضروری است.
  •  کتابخانه‏/مرکز اطلاعات شرکت می‏تواند گروه یا تیمی که برای هوشمندی رقابتی شکل گرفته است را هدایت و حمایت فکری کند.
  • راه‏اندازی کتابخانه و مرکز اطلاعاتِ پیشرفته برای کسب اطلاعات رقابتی و انجام هوشمندی رقابتی در شرکت‏ها ضروری است.

دکتر نوروزی با ذکر ۲ مسئله مهم به سخنان خود در زمینه «هوشمندی رقابتی» خاتمه دادند.  مهمترین مسئله را، اهداف شرکت و اطلاعات جمع‏آوری شده و نتایج به دست آمده است که برای تصمیم‏گیری و روشن شدن استراتژی‏‌های شرکت، مهم و قابل استفاده خواهد بود. مسئله مهم دیگر این است که برای اطمینان از بهره‌‏برداری درست از اطلاعات، باید اطلاعات مناسب، در زمان و قالب مناسب به فرد مناسب تحویل داده شود تا اطلاعات کسب شده در تصمیم‌‏گیری، مفید واقع شود.

بخش پایانی سومین مجمع انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی آذربایجان، به تجلیل و تقدیر از برندگان مسابقه تایپیست سریع تحت عنوان «انگشتان طلایی» اختصاص یافت. در این بخش از برنامه برگزیدگان جوایز و لوح یادبود خود را از مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان جناب آقای جعفری، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب  آقای آل هاشم، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دکتر هدایتی، مدیر گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز  دکتر وحیده زارع، پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی استان دکتر علی آدینه قهرمانی و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تبریز  دکتر زوارقی دریافت کردند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *